Actividade UD4
- Procesos creativos
- Xerador de ideas
- Visualizar e Analizar.
Brainstorming e pensamento diverxente.
Contidos B1.8, B1.9., B4.8.
Criterios de avaliación B1.4., B4.3
3.Xustificación
3.2 Avaliación
4. Bibliografía e fontes.
1.Contidos
2.Actividades
2.2 Tarefas
2.3 Recursos para as tarefas
3.Xustificación
3.1 Temporalización
3.2 Competencias clave3.2 Avaliación
4. Bibliografía e fontes.
1. Contidos
O proceso artístico é a actividade pola cal
se crean novas obras ben sexan plásticas, musicais, teatrais ou calquera outra.
Trátase dunha serie de pasos seguidos intuitivamente polo artista, que
sorxen dunha necesidade vital de comunicar e expresar os seus sentimentos ó
resto dos seres vivos, plasmándoos mediante algunha técnica artística.
O ser humano, desde os seus inicios, foi creativo ante as dificultades e
foi continuamente atopando novas solucións. Seguimos conservando esa capacidade
de creación, e segundo está comprobado tódalas persoas podemos ser
creativas. As influencias sociais que día a día recibimos van acortando a imaxinación,
converténdonos en seres demasiado avaliativos, dispostos sempre a atacar as
novas ideas, antes, incluso, de ser formuladas.
A creatividade é a capacidade que temos de
inventar algo novo, de relacionar algo coñecido de forma innovadora ou de
apartarse dos esquemas de pensamento e condutas habituais. A creatividade
débese, en gran media, a que se conserve fresca a propiedade de asombrarse que
teñen os nenos.
Para estimulala creatividade é necesario coñecelos procesos e técnicas que hai
para o seu desenrolo, o cal significa que pode ser ensinada e aprendida e que
pode mellorarse.
Nesta unidade veremos mediante diversos métodos, cales son os principais
factores que interveñen no proceso creativo dunha persoa. Creatividade,
innovación, emprendemento, pensamento diverxente, capacidade de resolución de
problemas, amplitude e flexibilidade mental, son conceptos considerados claves
nas habilidades e competencias que deben desenrolar os estudantes do
século XXI.
Para
Guilford, o psicólogo estadounidense que publicou o primeiro artigo sobre a
creatividade, ésta implica escapar do obvio, do seguro e do previsible, para
producir algo que resulte novedoso. Dice que a creatividade se refiere ás
aptitudes que son características dos individuos creadores, como a fluidez, a
flexibilidade, a orixinalidade e o pensamiento diverxente. Tamén plantexa, que
a creatividade non é o don duns poucos, senón unha propiedade compartida por
toda a humanidade en maior ou menor grao.
Gildford diferencia dous tipos de pensamento, o converxente e o
diverxente, este ultimo é o que ten relación coa creatividade.
Na súa análise da creatividade, Guilford
considerou propios dun pensamento creativo indicadores tales como a
sensibilidade ós problemas que se nos presentan, a capacidade de formular
hipótesis e redefinir ideas, a capacidade para establecer relacións remotas,
saber sintetizalas as nosas ideas e a información que recibimos ou saber
comunicalas; ademáis das xa mentadas, fluidez, flexibilidade, orixinalidade e
elaboración.
O proceso creativo consiste nun conxunto de fases que os seres humanos seguen, tras unha investigación do entorno, para desenrolar un proxecto artístico. Estas fases poderían ser:
1º Sinto a necesidade de contar algo. Comezo coa observación e
análise da realidade externa e da propia experiencia da vida. Xéstase a idea.
2º Recolección
de ideas, bosquexos e prototipos. Deseño e elaboración da obra.
3º Exploración do tema,
referentes textuais visuais e artísticos. Choiva de ideas e exercicios de
pensamento diverxente.
4º Xa teño a idea! Agora
cómo a plasmo?. A miúdo resulta arduo o traballo de materializar unha idea. Proceso de selección de materiais e linguaxe que se usarán.
5º Realización concreta da manifestación. Penso na presentación nun espazo. Xestión dos mecanismos
necesarios para a exposición e a comercialización.
Mecanismos de axuda para crear ideas
Por onde comezamos?, éste
dilema en ocasións pode constituír un bloqueo, precisamente para
conseguir esa desinhibición que pide o pensamento creativo, desenrólanse
diferentes técnicas, logrando a capacidade de ser enxeñosos por iniciativa
propia, aventurándose na creación e gozando do proceso. Este camiño precisa
dedicación pero é gratificante pois ofrece posibilidades de explorar, expresar
as emocións e de xogar con moitos elementos. Neste proceso, ademáis de desenvolvelas ideas, trabállanse moitos conceptos como a concentración, a iniciativa
propia, a exixencia, a sensibilidade estética e o respecto e sentido
críticos cara o traballo propio e o dos demáis.
Son moitas
as técnicas usadas para estimulala produción de ideas, que ademáis
serviran para desenrolalas habilidades creativas tanto individuais
como grupais.
- BRAINSTORMING ou TORMENTA
DE IDEAS
É a técnica máis coñecida
para xerar ideas. Foi desenvolvida polo especialista en creatividade e
publicidade Alex Osborn nos anos 30, e publicada no libro “Applied
Imagination”. É un método de solución creativa de problemas ideado
para o traballo grupal. O obxetivo é levarnos a rompelas limitacións habituais
do pensamento e producir un conxunto de ideas entre as que poder escoller unha
solución máis creativa.
As catro regras fundamentais desta
técnica son:
1. Cando
brotan as ideas non se permite ningunha análise crítica. Anótanse tódalas
ideas. A avaliación resérvase para máis tarde, posponse o xuicio adverso
das ideas. Crear e xulgar ó mesmo tempo non axudaás boas ideas.
2. Os
pensamentos salvaxes e as ideas imposibles e disparatadas están ben. Ó pensar
fóra dos límites do normal poden surxir solucións xeniais. A miúdo as ideas
prácticas nacen de outras impracticables. É máis sinxelo perfeccionar
unha idea que emitir unha nova.
3. Fai
falla xerar un gran número de ideas que posteriormente se poidan revisar.
Cantas máis ideas, más fácil será escoller, adaptar ou combinar. Parece que as
ideas obvias veñen primeiro á mente, co que é probable que as primeiras 15 ou
20 non sexan frescas nin creativas.
4. Búscase
a combinación de ideas e as súas melloras. Ademáis de aportar coas propias
ideas, os participantes poden suxerir melloras das ideas dos demáis ou acadar
unha idea mellor a partir de outras dúas.
-PENSAMENTO DIVERXENTE OU LATERAL
Caracterízase pola capacidade de xerar múltiples e enxeñosas solucións
a un mesmo problema. É un enfoque mental espontáneo, fluído e non liñal,
baseado na curiosidade e tamén no inconformismo. De feito, é tamén un tipo de
pensamento moi común nos nenos, onde a alegría, a imaxinación e a frescura
ofrecen máis liberdade ó razoamento. Estamos “adestrados” para
pensar dun só xeito, deixando de lado a espontaneidade, enxeño e liberdade. O pensamento diverxente destaca principalmete ata os 15 anos. A partir de entón, se non o promovemos de maneira proactiva decaerá.
¿Cómo
podo adestralo meu pensamento diverxente?
Poderíase
tomar como un tipo de actitude hacia a vida,
ser máis libres, inconformistas,
abertos á experiencia… O pensamento diverxente vai da man da alegría, do
optimismo e o benestar interior. Ter boas relacións sociais, o descanso e estar
libre de presións, ansiedade e estrés, optimiza o pensamento diverxente.
Centrarémonos
en 4 obxectivos moi específicos:
-Mellorala
fluidez: capacidade para producir gran número de ideas.
-Mellorala
flexibilidade: ser capaces de crear ideas variadas baseándonos en diversos
campos de coñecemento.
-A
orixinalidade: capacidade para crear ideas innovadoras.
-Mellorala
elaboración: aptitude para melloralas nosas ideas, para desenvolvelas con máis
sofisticación.
-TÉCNICA SCAMPER
A técnica Scamper, elaborada por Bob Eberlees, é outra estratexia de desenvolvemento de ideas creativas. Será moi útil para crear algo innovador e para adestralo noso pensamento. Por exemplo, imaxina que temos que xerar unha idea para optimizalo noso tempo de lecer. Una vez temos esa idea, pasarémola polos “filtros” que propón a técnica Scamper:
*idea: optimizalo tempo de lecer
1. Substitúe
algún elemento desa idea por outro (Qué podemos cambiar da nosa forma de usalo
tempo de lecer?) Tecer.
2. Combínaas todas (Qué podemos facer para que o noso tempo de lecer sexa más
aproveitado?). tempo de lecer+deporte=deportalecerse
3. Adáptaas
(Qué fan os meus amigos no tempo de lecer?). Bailar.
4. Modifícaas (Cómo converter o tempo de traballo en tempo de lecer?). Traballo
no que me place.
5. Ponlle outros usos (Qué podo facer co meu tempo de lecer?) Ofrecer o meu
tempo de lecer a outra persoa. Mercar tempo de lecer.
6. Elimina algunha. (Qué pasaría se faltara algo ou todo do meu tempo
de lecer?) Non teño tempo de lecer, que fago para desconectar e
divertirme. Quedo cos meus amigos no supermercado. Leo mentras durmo.
7. Reforma. (Qué sucede se o usamos para outra cousa?) Non hai tempo
de lecer hai tempo de crecer.
Exemplo visual do método SCAMPER.
Fíxate no traballo da
artista Katerina Kamprani, podes reparar como os seus obxetos imposibles son combinacións de
varias ideas:
-VISUAL THINKING
A
técnica do Visual Thinking ou pensamento Visual consiste en trasladar os teus pensamentos ou ideas a
imaxes, plasmando nas mesmas a esencia da mensaxe que queres transmitir.
Ademáis, é unha forma de organizar os teus pensamentos e comunicalos
eficazmente. Consegue cruzar a fronteira da información lineal da escritura á
visual. Ás veces os debuxos terán estrutura lineal, circular, por grupos ou
simplemente caótica, non hai ningunha orde. En relación á aprendizaxe, é unha
das técnicas máis potentes e con maior capacidade de retención da información.
As vantaxes do visual thinking ou pensamento visual son tan extensas que o fan unha ferramenta imprescindible para a túa aprendizaxe Usa unha linguaxe gráfica, que é universal, permite conectar con calquera persoa do mundo, como as sinais de tráfico.
A retención en memoria dunha imaxe é varias veces maior que un conxunto de palabras. Se esta imaxe vai acompañada de sentimento, a capacidade de retención multiplícase. As imaxes permiten facilmente unha vista global da situación. Axudan a entender un contexto dunha ollada. Ó debuxalos conceptos interiorizalos e consolidalos mellor. Para debuxar ou representar ideas non é necesario un gran detalle, non é necesario ser un artista. De feito os debuxos deberían ser trazos moi sutís, sen gran detalle, só o xusto para recoñecer a figura. As imaxes axudan a representar mellor mentalmente situacións complexas, sentimentos, xerarquías. Ó debuxar vansenos ocorrendo ideas polo camiño. O feito de que non haxa unha estrutura definida, a diferenza do que ocorre coa escritura tradicional que é lineal, supón un reto para o cerebro, o que nos permite manter mellor a concentración, mesmo gozar mentres tomamos apuntamentos visualmente.
As vantaxes do visual thinking ou pensamento visual son tan extensas que o fan unha ferramenta imprescindible para a túa aprendizaxe Usa unha linguaxe gráfica, que é universal, permite conectar con calquera persoa do mundo, como as sinais de tráfico.
A retención en memoria dunha imaxe é varias veces maior que un conxunto de palabras. Se esta imaxe vai acompañada de sentimento, a capacidade de retención multiplícase. As imaxes permiten facilmente unha vista global da situación. Axudan a entender un contexto dunha ollada. Ó debuxalos conceptos interiorizalos e consolidalos mellor. Para debuxar ou representar ideas non é necesario un gran detalle, non é necesario ser un artista. De feito os debuxos deberían ser trazos moi sutís, sen gran detalle, só o xusto para recoñecer a figura. As imaxes axudan a representar mellor mentalmente situacións complexas, sentimentos, xerarquías. Ó debuxar vansenos ocorrendo ideas polo camiño. O feito de que non haxa unha estrutura definida, a diferenza do que ocorre coa escritura tradicional que é lineal, supón un reto para o cerebro, o que nos permite manter mellor a concentración, mesmo gozar mentres tomamos apuntamentos visualmente.
Imaxe de dominio público. Rescatada de Pixabay
2. Actividades
Nesta unidade plantéxanse 7 tarefas materiais e dixitais, coas que poderás practicar cos distintos métodos de xeración de ideas. Recorda que podes recorrer a elas en calquera momento do curso, pois son moi útiles para o desenvolvemento de moitas das tarefas.
No apartado 2.2 suxírense varias APPs que che axudarán a lograr bos resultados e a realizar algunhas das tarefas. Ademáis podes traballar con algunha outra que xa coñezas ou atopes e che pareza interesante. Xa sabes que Internet ofrece moitísima axuda se a usamos con cabeza.
2.1 Tarefas
2.1.1 Practica co método Scamper. Partindo dun obxeto inspirador, crea unha imaxe dixital,
video ou presentación onde se traballe coas 7 premisas que plantexa esta
técnica.
2.1.2 Traballaremos en equipo coa da técnica do brainwriting ou choiva de ideas por escrito. Tódolos alumnos escribirán algunhas ideas nun anaco de papel para solucionalo problema. Cada membro do equipo pasaralle o seu papel a outra persona, que o lerá en silencio e engadirá as súas propias ideas nel. O proceso repetirase ata que todos tiveran a oportunidade de agregar algunha idea a cada pedazo de papel orixinal. A continuación, recopílanse as notas e ábrese un debate para acadala mellor proposta.
Problema: Elaborar unha estratexia chamativa de exhibición do traballo do grupo no
centro.
*Recorda que os bosquexos
grupais permiten ós participantes melloralas ideas propias e de outras
personas.
2.1.3 Pensar nunha intervención para o patio. Pódese partir da proposta de facer imaxes de ilusións ópticas ou anamorfose. Por exemplo, seres escalando paredes, obxetos en volume no chan, nalgún banco, na porta de entrada, papeleiras. ( Pódeche axudar buscar información sobre o artísta Christo, artista relacionado ao Land Art, que utiliza as teas como elemento principal para envolver instalacións creadas polo humano e estruturas da natureza. Envolver desde unha árbore ata un edificio, cambiando completamente a percepción da natureza e realidade. A súa obra resulta unha chamada de atención, consegue que o espectador se interese máis por un elemento cando este está oculto. Usa un material dúctil, a tea, que permite dar conta do obxecto ou elemento que está a ser intervido, pero que polas propiedades propias e opacidade do material redúcese á súa forma ou aspecto máis esencial).
2.1.4 Inspírome nun grabato.
Facer grabatos axuda a que as personas deixen de lado a
mentalidade tradicional e pensen nas cousas cotiás desde un punto de vista
diferente, producindo conexións inesperadas. Cada alumno debuxará un grabato, logo
repartiranse todos ó azar e todos terán que facer un debuxo partindo do garabato que lle
tocou.


2.1.5.
Pensa en dúas cousas que non teñan relación, como por exemplo, gatos e toallas
e debúxaos, repara tamén nas súas partículas máis pequenas. Despois crea
debuxos ou colaxes dixitais no teu móbil, ordenador ou
tablet, que mesturen estas pezas ó azar. Como unha toalla con pezuñas ou un gato coas patas envolta en
toallas.
Usa APPs como
creativity basic (como apoio á
xeración de ideas) e como Artflow (creación de imaxes dixitais).
2.1.6 Traballo coas ideas. Crear moodboards ou paneis de inspiración. Usa APPS como Inkredible para crear un collage de imaxes, frases, artículos, poemas e outras inspiracións, que che poida axudar e complementar ideas para o resto de actividades.
Os moodboards poden ser taboleiros físicos (coma un taboleiro de corcho ou un cartel) ou virtuais (como un taboleiro de Pinterest). Son unha combinación de imaxes, debuxos, palabras, texturas... que se centran no concepto sobre o que se traballa. Podes usar algunha ferramenta como a aplicación MoodBoard para recompilar, organizar e compartir tódolos elementos visuais que precisas para o teu traballo.
2.1.7 En grupo, facer un debuxo mural onde seguindo algunha orde establecida
previamente cada integrante engade un elemento máis na composición. Cada membro do equipo fará un bosquexo cunha imaxe relacionada
estreitamente cun concepto, unha idea ou un tema que desexedes explorar. Ó remate, analizaredes as imaxes finais co obxectivo
de descubrir conexións que por vos mesmos non poidestes detectar.
2.2 Apps
Creativity basic é unha aplicación para o móbil coa que podes utilizar varias ferramentas e técnicas para xerar e desenvolver novas ideas dunha maneira creativa. Elixe a técnica que máis pode axudar ó teu obxectivo de entre as seguintes que se inclúen na aplicación:
- Brainstorming: xera moitas ideas sobre un tema e logo
elixe a máis adecuada. Tamén existe a opción de avaliar esas ideas.
-Seis chapeus para pensar: para abordar un problema desde varias
perspectivas: obxectiva, emocional, positiva, negativa, creativa e de
control.
-Cadáver exquisito: continúa a palabra ou frase que alguén máis comezou
para crear unha composición intuitiva e espontánea.
-Escribir texto: utiliza esta ferramenta para escribir calquera texto
que poidas imaxinar.
- Palabras aleatorias: para obter novas palabras doutras palabras ou
caracteres aleatorios.
-Relación forzada: atopa a ligazón entre varias palabras con
aparentemente nada en común ó mesmo tempo que axuda a resolver un
problema.
-Atributos e melloras: Para desagregar un produto ou proceso nos seus
compoñentes ou pasos e desenvolver formas de mellorar.
-Preguntas e respostas: Obtén a solución ó problema polas dúbidas que
xurdan.
-Transformación: Desde os pasos iniciais e finais insire todas as etapas
intermedias para lograr o obxectivo.
- SCAMPER: axuda a enfocar a nosa capacidade
creativa que abarca varios puntos.
Paper by Fifty Three é unha aplicación para dispositivos Apple na que se pode debuxar a modo de bosquexos simples, combinándoos con fotografía e debuxos. Ten poucas ferramentas, pero moi útiles e intuitivas. É como ter unha colección de cadernos moleskine no iPad. Podes debuxar, colorear, escribir notas ou personalizar diagramas. A ferramenta perfecta se necesitas inspiración, suxestións e novos métodos para incentivar a túa creatividade.
Paper by FiftyThree from FiftyThree on Vimeo.
INKredible
INKredible - Handwriting Note é unha aplicación que funciona como unha libreta de man. Serve para tomar notas rápidas, e tamén che permite debuxar a man alzada e pegar imaxes que che interesen. Está pensada para escribir sen distraccións. De feito, durante a maioría do tempo non verás ningún botón ou control da interface, tan só unha folla de papel en branco para escribir.
3.Xustificación.
Para desenvolver estas actividades
facilítase unha exposición inicial dos contidos correspondentes, que o alumnado completará buscando nova
información en Internet. É dicir, deberá acceder, obter, procesar e usala
información para crear novos contidos, que deberá saber comunicar principalmente
con medios dixitais. A práctica desta competencia dixital logrará que o
alumnado aprenda a aprender por sí mesmo. O proceso de aprendizaxe está pautado
en cada unidade.
Desde as antigas culturas ata as actuais os procesos de creación artística estiveron presentes nas respostas dadas ás necesidades de expresión e comunicación, plasmando a través dunha representación gráfica as intencións comunicativas do artista.
Desde as antigas culturas ata as actuais os procesos de creación artística estiveron presentes nas respostas dadas ás necesidades de expresión e comunicación, plasmando a través dunha representación gráfica as intencións comunicativas do artista.
Metodoloxías de traballo:
− Elaboracións artísticas onde o alumnado
proxecta as súas propias respostas. Poden entenderse dentro deste apartado
desde traballos preparatorios, a traballos de proceso ou a elaboracións do
produto final.
− Cadernos de traballo e bosquexos, onde se recollen ideas
relacionadas co mesmo, observacións sobre as actividades de dentro e fóra das
clases... Permite valorar o traballo reflexivo e mostra evidencias do progreso,
ademais de que a plasmación escrita é unha boa maneira de mostrar o aprendido.
− Presentacións visuais, orais
ou escritas. Poden
ser individuais ou grupais e permiten a valoración dos traballos durante o seu
proceso ou á finalización dos mesmos. Favorecen reparar na importancia do
proceso creativo e na importancia das achegas do resto do grupo.
− Probas persoais de autoevaluación sobre un determinado traballo. Permiten tomar
conciencia dos puntos fortes e débiles, e apreciar os desenvolvementos persoais
e creativos nos progresos artísticos.
− Contratos de traballo, son convenios establecidos entre
profesorado e alumnado onde de mutuo acordo se establecen unha serie de
condicións de traballo que se comprometen a cumprir.
− Cartafol de traballo ou portafolio. Recollen todas as etapas
dun traballo, desde o seu inicio á conclusión, pode tomar diferentes formatos
en función do tipo de elemento empregado como debuxos, escritos, fotografías...
Trátase dunha variedade de elementos do proceso de traballo que permiten
valorar a progresión de cada persoa. Propoñemos a achega dos traballos nunha carpeta drive
onde cada estudante escanea ou fotografía os exercicios realizados sobre papel,
e sube as súas imaxes dixitais e presentacións de diapositivas.
Obxetivos
Realizar proxectos plásticos que comporten unha organización de forma cooperativa, valorando o traballo en equipo coma fonte de riqueza na creación artística.
Realizar composicións creativas, individuais e en grupo, que evidencien as capacidades expresivas da linguaxe plástica e visual, desenvolvendo a creatividade e expresándoa preferentemente coa subxectividade da súa linguaxe persoal ou empregando os códigos, a terminoloxía e os procedementos da linguaxe visual e plástica, co fin de enriquecer as súas posibilidades de comunicación.
Obxetivos
Realizar proxectos plásticos que comporten unha organización de forma cooperativa, valorando o traballo en equipo coma fonte de riqueza na creación artística.
Realizar composicións creativas, individuais e en grupo, que evidencien as capacidades expresivas da linguaxe plástica e visual, desenvolvendo a creatividade e expresándoa preferentemente coa subxectividade da súa linguaxe persoal ou empregando os códigos, a terminoloxía e os procedementos da linguaxe visual e plástica, co fin de enriquecer as súas posibilidades de comunicación.
3.1 Temporalización
Para esta unidade propóñense 9 sesións
3.2. Competencias Clave
CCEC
CSIEE
3.3. Avaliación
Achégase o seguinte modelo de rúbrica
4. Bibliografía e Fontes
http://www.iacat.com/revista/recrearte/recrearte01/rosapau1.htm
Experiencia de creación colaborativa en internet. Un cadáver exquisito 2.0 riunet.upv.es/
https://www.literautas.com/es/blog/post-1072/ejercicio-de-escritura-un-cadaver-exquisito/